Ervaringen van cursisten

Op mijn verzoek heb ik oud cursisten bereid gevonden om hun ervaring kort te omschrijven. 

 

Ik ben nog maar 2 maanden bezig en mijn adem is al veranderd waardoor ik veel relaxter ben. 

De training is prettig en door de meting zie je dagelijks resultaat.

 

Jan gaf een treffende lezing waarin mij duidelijk werd dat diep ademhalen, zoals mij altijd overal geleerd is, helemaal niet heilzaam werkt.

De Buteyko theorie geeft een logische verklaring. Die ik tot op heden voor diepe ademhaling niet kon vinden. Ik had geen ernstige klachten maar was er meteen van overtuigd dat deze cursus me goed zou doen. De bijeenkomsten waren zeer aangenaam.

Jan brengt behalve zijn Buteyko kennis ook de nodige informatie over die je zijdelings verder kan helpen bij wat jij nodig hebt. Hij heeft zelf in zijn ontwikkeling een breed scala aan ervaringen opgedaan die hij met alle liefde deelt. Ik ben bewuster, voel me beter en zie aan het evaluatieschema dat ook mijn lichaam beter werkt.

De Buteyko cursus is een eye opener geweest voor mij en ik ben er van overtuigd dat het iedereen goed doet die er voor open staat.

 

Carmen

 

Eind 2017 ben ik begonnen aan de Buteyko cursus bij Jan van Zuijlen, voornamelijk om wat te doen aan de chronische hyperventilatie die nog steeds de kop op bleef steken. Gerelateerd daaraan had ik ook regelmatig darmklachten waar ik op het moment dat de cursus begon veel last van had. Ik kwam er zelfs al een poosje voor bij een natuurdiëtiste maar had daar weinig baat bij. Een dag of drie nadat ik met de Buteyko oefeningen was begonnen, waren mijn darmklachten al zo goed als verdwenen! En dat niet alleen: door de oefeningen kreeg ik het gevoel veel dichter bij mezelf te komen, wat voor een HSP (hoogsensitief persoon) zoals ik heel belangrijk is. Het gaf me meer rust en mijn energiepeil werd duidelijk stabieler. We zijn nu bijna acht maanden verder en ik doe nog elke ochtend trouw de Buteyko oefeningen; voor mij is het een rustgevende meditatie geworden. Ook houd ik me consequent aan het alleen door de neus ademen, ook tijdens het praten. Van de chronische hyperventilatie en de darmklachten heb ik geen last meer gehad! Het was voor mij een openbaring te merken dat ik me door minder te ademen zoveel beter kon gaan voelen.

Mai 

 

Wat heeft Buteyko mij gebracht? Bewustzijn over mijn ademhaling. Ik ben gestart met drie keer daags de controle pauze oefening te doen, nu een keer per dag. Ik let op bij het spreken, in hoeverre adem ik door mijn neus. Vooral bij inspanning merk ik dat ik neig naar inademing door mijn mond. Mijn lichaam is nu bezig met herstel. Ik voel mij fitter, mijn spieren zijn minder zwaar en ik ben minder gehaast. Ik heb veel minder vocht in mijn handen en benen. In het contact met mijn cliënten geeft het mij ook een extra observatie van mijn cliënten. Hoe gestrester mensen zijn hoe onregelmatiger de ademhaling. Mensen werken, net zoals ik dat deed, voor hun ademhaling i.p.v. het volgen van de natuurlijke stroom. Belangrijk is bewust blijven en iedere dag met mildheid jezelf aanzetten tot het doen van de oefeningen.

 

Svp zonder naam.