Buteyko en yoga, het verschil, de overeenkomsten

Buteyko en yoga ademhaling

 

Wat is ademhaling?

Hoeveel mensen zijn zich bewust van hun ademhaling. Slechts weinigen halen door de dag bewust adem…… ademen gaat toch vanzelf….. daar hoef ik niets mee te doen.

Velen die bewuster willen worden van hun ademhaling gaan naar yoga, daar wordt in veel gevallen met ademhaling gewerkt. Yoga heeft speciale oefeningen voor ademhaling de zg pranayama oefeningen. Helaas tref ik vele yoga docenten die de kracht van de ademhalingsoefeningen niet voldoende kennen en zo niet het maximale effect bereiken van deze oefeningen.

Nu zijn er vele vormen van yoga en vele manieren om deze pranayama oefeningen te doen. Als Buteyko  ademhalingstrainer en yoga docent leer en ervaar ik van beide zijden wat te doen met ademhaling.

Verschillen en overeenkomsten..

Wat zijn de verschillen maar ook wat zijn de overeenkomsten in de beide disciplines. Buteyko is heel duidelijk in zijn methode, er is maar een manier van juiste ademhaling en wel zo min mogelijk. Tijdens ontspanning maar ook tijdens sport en beweging. Deze methode houdt het vrij simpel en heeft daardoor of desondanks heel goede resultaten met mensen die ademhalingsproblemen hebben. Al snel gaat het lichaam zich herstellen van allerlei aandoeningen die volgens velen nu eenmaal bij het leven en het ouder worden horen. Buteyko laat zien dat dit niet zo hoeft te zijn.

Een groot thema is verzuring van het lichaam. Juist door de Buteyko methode wordt het lichaam aangezet om te ontgiften en te ontzuren op een natuurlijke manier. Waardoor de oorzaak van vele aandoeningen verdwijnt.

Hoe zit het dan met yoga. Door de verschillende technieken toe te passen en deze ook nog op verschillende snelheden uit te voeren krijgt het lichaam niet de juiste impuls. Het weet hierdoor niet welke richting het op moet.

Juist het begrijpen en combineren van de beide disciplines kan mensen helpen de maximale resultaten te halen juist met ademhaling.

Vormen van ademhaling.

Ik deel de ademhalingen in in drie categorieën elk van deze heeft een effect op de zuur base balans in het lichaam. Het begrijpen en zelf ervaren van deze ademtechnieken kan je helpen om mensen in je yoga groep beter te helpen en te begeleiden.

Juist met yoga dien je te begrijpen wat er in het lichaam fysisch gebeurt. Eerst dient er op dat niveau, het annamaya kosha, gewerkt te worden voordat er naar de ademhaling, het pranamaya kosha, gekeken kan worden.

Meten is weten.

Buteyko meet de ademhaling met een zg controle pauze, deze methode geeft inzicht in het niveau van iemands ademhaling. Is het niveau te laag dan kan een snelle zonnegroet met een te snelle ademhaling juist averechts werken. De persoon voelt alsof hij staat te hyperventileren en wordt duizelig en onwel. Deze persoon voelt zich vaak na een les moe en oververmoeid in plaats van fit en vol energie. Zo iemand geeft al snel op en denkt dat yoga niets voor hem of haar is.

En verder..

Ook ik leer steeds bij en sta versteld wat er allemaal “te koop” is over ademhaling. Ik blijf me steeds verdiepen in deze materie en wil de opgedane kennis graag delen.